Om deze banner te kunnen bekijken, moet je Adobe Flash player installeren.

zaterdag 21 augustus 2010

Mama Vanthilt (91)

'De gynaecoloog zei: aan deze baby ga je nog veel plezier beleven'

Hij laat zijn broek zakken in het bijzijn van ambassadeurs en kust wildvreemde vrouwen op de mond: Marcel Vanthilt is op dreef in 'Villa Vanthilt'. Dat is ook zijn moeder Elza (91) niet ontgaan. 'Hij heeft mijn karakter.'
'Hebt u dat nonneke bij Marcel gezien?' In haar kleine keuken neemt Elza Vannerum - mama Vanthilt - het woord. Met 'nonneke' bedoelt Elza het 90-jarige begijntje dat deze week in Villa Vanthilt te gast was. 'Ik heb het tegen Marcel gezegd: waarom hebt ge dat kleine vrouwke in uw programma laten komen? Zó magere beentjes en maar twee tanden! Marcel had míj naast dat menske moeten zetten. Wie had er geloofd dat ik een jaar ouder ben dan dat begijntje? Wat zeg ik: dat nonneke is deze week negentig geworden, ik word in oktober 92!'

Nog zo'n snotaap

Het is ook ongelooflijk: de kwieke dame voor mij die al tot onder de anderhalve meter is gezakt is 91 jaar oud. Hoe valt dat te rijmen met de leeftijd van haar zoon Marcel Vanthilt: 52? Elza windt er geen doekjes om: 'Marcel was niet gepland. Hij kwam dertien jaar na mijn eerste kind Marie-Louise. Ik was kwaad, meneer. Kwaad op het huis waar ik nu in woon. We waren pas naar hier verhuisd, het huis was niet af en mijn man en ik moesten op een matras op de grond slapen. Daar is het gebeurd. Terwijl ik al 38 was. Eerst dacht ik: nóg zo'n snotaap erbij. Maar de dokter zei: aan deze baby ga je nog veel plezier beleven.'

Marcel Vanthilt heeft zijn moeder de voorbije weken waar voor haar geld gegeven: in zijn praatprogramma Villa Vanthilt is hij ongelooflijk op dreef. Moeder Elza is een kritische kijker: 'Deze week ging het over de pil (met gynaecologe Marleen Temmerman). Dat vond ik maar niks: wij hadden vroeger geen pil. Met minister-president Kris Peeters was het wél tof. Zóveel beesten dat ze daar binnen brachten: koeien, paarden, varkens, kippen. Marcel moest een koe melken, hij lag er bijna onder. Hij heeft nochtans geen schrik van beesten. Hij heeft lang een golden retriever gehad. Gestorven aan een hartaanval. Lag in de tuin met de poten omhoog. Veertien jaar was die hond. In mensenjaren is dat even oud als ik zeker? Enfin, ik hou het langer vol.'

Al die lamzakken

Elza heeft uiteraard ook gezien dat haar zoon op tv zijn broek liet zakken in aanwezigheid van de Amerikaanse ambassadeur en zijn vrouw. Mama Vanthilt lijkt er niet zwaar aan te tillen: ze begint meteen te vertellen dat ze die Amerikaan zo sympathiek vond. 'Hij heeft geen pretentie, het is net een gewone bediende. Ze lieten dat chique appartement van hem zien in Brussel. Weet je wat ik zo schoon vond? Dat die vrouw van hem zei dat ze liefst met haar man in een gewone kleine kamer zat. Dat is nogal wat anders dan prins Laurent en al die lamzakken. Die Laurent moet er niks voor doen, hoor. Maar dat vrouwke van hem is wel sympathiek.'

Tattoo op bil

Maar het ging over die onderbroek van Marcel. 'Ik ken Marcel: ze dagen hem uit en dan laat hij zijn bikini'ke zien. Mensen van mijn leeftijd zullen wel verbaasd zijn geweest, maar ze hebben het állemaal gezien. In taverne Majestic waar ik altijd koffie drink, was iedereen er over bezig. Hebt ge die man gezien die het hoofd van Marcel op zijn bil liet tatoeëren? Die man liet zijn billen bewegen: het leek wel alsof Marcel aan het knikken was. Heel grappig. Ik heb dat verteld tegen de man van de tattoowinkel naast mijn deur (het rijhuis van Elza staat naast dat van tattoo Dark Angel). Die meneer had de foto van Marcel ook al klaarliggen. Of Marcel een tattoo heeft? Een klein duiveltje op zijn schouder. Misschien hebben ze hem uitgedaagd, ik weet er het fijne niet van.'

Geestesgestoorde

Marcel kuste in zijn programma ook schepen Brigitte Smets op de mond, in navolging van zanger Engelbert Humperdinck die hetzelfde deed tijdens zijn optreden op Rimpelrock. 'Marcel durft alles,' lacht Elza. 'Zijn vrouw zag geen kwaad in die kus. Zij weet welk beestje ze in de kuip heeft. Marcel is altijd een durver geweest, maar ze hadden hem graag op school. Hij was snel van begrip. Hij was altijd tweede van de klas na de zoon van de melkboer. Het strafste vond ik dat hij op aanraden van Dominique Deruddere zijn universitaire studies liet vallen. Ik kreeg een brief: mevrouw, aangezien uw zoon de lessen niet volgt, moeten wij hem schorsen. Gevolg: Marcel werd opgeroepen voor zijn legerdienst. Maar daar had hij geen zin in, hij was al bezig met zijn groepke Arbeid Adelt. Ik kreeg een brief van het militair hospitaal: mevrouw, uw zoon ligt hier bij ons. Marcel had zich laten opnemen als geestesgestoorde! Toen de dokter bij ons thuis kwam, zei ik dat Marcel na de vroege dood van zijn vader een sterke wil had ontwikkeld. Niets kon hem weerhouden van de popwereld. De dokter begreep dat.'

Wakker blijven

Marcels vader Edgard Vanthilt was beroepsmilitair voor hij aan een politieke carrière begon die hem tot in de Senaat bracht. Hij overleed toen Marcel vijftien was en had de fratsen in Villa Vanthilt niet goedgekeurd. 'Mijn man was zéér streng', zegt Elza. 'Maar ik kan over Marcel op tv niks negatiefs zeggen: hij doet enorm veel moeite voor zijn werk. Van moeite gesproken: ik moet mijn best doen om Villa Vanthilt elke avond te zien. Ik sta altijd om zes uur op en eet om halfelf middageten. Om halfvijf eet ik mijn laatste boterham en normaal ga ik na de serie Buren slapen. Maar dat is om halfzeven en Vanthilt begint pas na negen uur! Dus moet ik wakker zien te blijven. Gelukkig kijk ik graag naar De premiejagers. Ik kijk ook naar FC De Kampioenen. Dat is natuurlijk zever in pakskes, maar het is wel plezant. Soms ben ik te moe en val ik in slaap. Maar ik schiet áltijd wakker als Villa Vanthilt begint.'

Borstbeenbreuk op kermis

Nog één vraag voor mama Vanthilt: het decor van Villa Vanthilt is een kermisattractie met botsauto's. Of ze nog een anekdote heeft over de kleine Marcel op de kermis? 'Marcel was niet zot van kermissen. Dochter Marie-Louise wel: die kroop met hond en al op de paardenmolen, daar heb ik foto's van. Jaren geleden ben ik met Marcel naar de Sinksenfoor in Antwerpen geweest. Marcel wou niet op de achtbaan, ik moest mee met de rest. Dat was lang geleden: die veiligheid geleek op niet veel. Die kar vloog naar beneden en ik kreeg de twee mensen achter mij vol op mijn rug. Ik was bont en blauw: ik had een borstbeenbreuk.'

Waarop Elza een briefje uit een keukenkast haalt. 'Hier staat wat ik allemaal heb voorgehad. Pols gebroken links en rechts, achillespees gescheurd, prothese in de schouder, borstkanker gehad, een barst in mijn bekken en drie hersenbloedingen. Ik ben ook in behandeling voor flebitis (aderontsteking). Ge ziet, ik ben een robot. De keizersnede van Marcel heb ik niet eens meegeteld.' (lacht)

bron: www.nieuwsblad.be

Geen opmerkingen: