Om deze banner te kunnen bekijken, moet je Adobe Flash player installeren.

woensdag 18 augustus 2010

Laatste begijntje ter wereld wordt 90jaar

Het laatste begijntje ter wereld was gisteravond te gast bij Marcel Vanthilt in zijn villa. Vandaag wordt Marcella Pattyn negentig. Ze geniet gretig van de aandacht die ze krijgt. Vandaag krijgt ze een feest in het begijnhof van Kortrijk.

Marcel Vanthilt had Marcella Pattyn uitgenodigd voor een gesprekje in zijn villa. Het was niet haar eerste tv-optreden. Er kwamen al vaak televisieploegen langs, pocht ze wat. 'Ik heb al dikwijls tv-crews over de vloer gehad', vertelt Marcella Pattyn. 'Ik ben het al een beetje gewoon. Je moet zoetjes zijn als je op het scherm komt. Wat dat betekent? Je moet antwoorden op de vragen die gesteld worden en je mag je hoofd niet draaien. Maar dat zal voor mij geen probleem zijn.'

Marcella lacht haar eigen slechtziendheid weg. In het rust- en verzorgingstehuis Sint-Jozef in Kortrijk wordt ze op handen gedragen. Op haar kamerdeur staat deze week te lezen dat het Kortrijkse begijntje best wat rust nodig heeft en veel bezoek nefast is.

Geert De Jonghe zorgt ervoor dat het rustschema wat wordt gerespecteerd. 'Toen de vraag van de stad en het productiehuis kwam, hebben we die voorgelegd aan Marcella. Ze ging vlug akkoord. We vonden daarom dat ze best wat kalmte inbouwde deze week en in de namiddag een dutje deed. Maar dat vond ze niet nodig.'

'De jongste maanden is ze sterk', zegt De Jonghe. 'In principe ontbijt ze om 8uur op bed. Een uurtje later volgt de verzorging en nadien de kinesitherapie. Om tien uur gaat ze naar de mis. Om kwart voor elf eet ze soep en om half twaalf neemt ze het middagmaal met de andere bewoners. Kwestie van wat sociaal contact te hebben. Ze rust dan wat in de zetel en na de koffie om 14uur wacht ze op bezoek. Dat heeft ze bijna iedere dag. De Vrienden van het Begijnhof zijn hier heel vaak om met haar te wandelen of te praten. In principe neemt ze het avondeten om half zes. Dat deed ze vandaag (gisteren, nvdr) ook. In principe gaat ze slapen om half zeven.'

Grote meneer

Marcella dacht eraan eerst een dutje te doen tot ze moest vertrekken naar Vanthilt, maar ze deed dat niet. 'Ik wou niet te laat komen en ik zou versuft zijn van het slapen. Daarenboven moest ik Marcel vooraf eens zien, want ik ken hem helemaal niet. Hoe ik hem voorstelde? Een grote meneer. In de juiste maten zeker, ha! Voor de uitzending hebben we nog eens alles overlopen. Daarom moest ik er al om 20uur zijn. Nadien bleef ik niet wachten op de andere gasten. Ik heb nog een feest te gaan morgen (vandaag, nvdr) .'

'Ik word negentig jaar en om 14uur brengen ze me naar mijn begijnhof voor een misviering. Nadien is er een bescheiden receptie.'

bron: www.nieuwsblad.be

Geen opmerkingen: