Om deze banner te kunnen bekijken, moet je Adobe Flash player installeren.

donderdag 19 augustus 2010

'Dit is onze beste maand ooit'

Villa Vanthilt bezorgt horeca Grote Markt omzetstijging tot vijftig procent

De horeca-uitbaters hadden vooraf hun twijfels over Villa Vanthilt, maar daar blijft niets meer van over. 'Het beste wat Kortrijk ooit overkwam', is een veelgehoorde reactie op de Grote Markt. De meesten spreken over omzetstijgingen tot vijftig procent en gewagen van de beste maand ooit.

Voor de start van Villa Vanthilt waren er op de Grote Markt nogal wat kritische geluiden te horen over de komst van het circus Vanthilt. Het stak bij velen dat ze minder plaats overhielden om hun terrassen uit te zetten.

Kritiek hoor je nu nergens meer. Integendeel. Iedereen heeft Vanthilt in zijn hart gesloten, want dankzij hem kwam er de jongste maand - in de normaal rustige vakantieperiode - een massa volk naar Kortrijk.

'Ik houd nu elf jaar 't Salonske open en dit is zonder discussie mijn beste maand ooit', vertelt café-uitbater Ghislain Malfait. 'Tijdens de Paasfoor doen we ook goede zaken, maar dan alleen in de weekends. Nu is het elke dag volle bak. Ik schat dat mijn omzet deze maand zeker met veertig procent gestegen is.'

Overal op de Grote Markt hoor je dezelfde enthousiaste commentaren en bijna alle uitbaters hebben het over spectaculaire omzetstijgingen. Volgens sommigen gaat het daarbij om een groei van zestig procent en meer, 'maar ik wil dat alleen anoniem bevestigen', zeggen enkelen, 'want de fiscus leest mee.'

Overigens doen niet alleen de horeca-uitbaters op de Grote Markt gouden zaken, ook de etablissementen aan de overkant van de Grote Markt (aan de straatkant) profiteren ten volle mee. 'En dat is niet altijd zo', zegt Francis Vantomme van Brasserie Royale. 'Vaak vallen we aan deze kant van de Grote Markt wat uit de boot. Dit keer niet. Dit is zonder discussie een topmaand, zelden meegemaakt. Ook bij regenweer hadden we een vol huis.'

Zelfs Renaat Demuynck van César Brasserie die elk jaar drie weken sluit in deze periode en pas sinds maandag weer open is, kan zijn enthousiasme niet wegsteken. 'Ik weet amper wat me overkomt', vertelt hij. 'Weet je dat mensen ons nu non-stop bellen met de vraag voor hen een plaats op het terras te reserveren met uitzicht op Villa Vanthilt? Ongelofelijk.'

Horecazaken die uitkijken op de zij- of achterkant van Villa Vanthilt - en dus minder voordelen hebben - klagen evenmin. 'Ik heb het eens becijferd', 'zegt Jan Christiaens van restaurant Nata, 'ik kom nog altijd tot een omzetstijging van tien tot vijftien procent.'

bron: www.nieuwsblad.be

Geen opmerkingen: